بروشور یکی از رایج ترین راه های تبلیغات و بازاریابی است که مجموعه ای از اطلاعات درباره ی محصولات، مزایا و خدمات شرکت یا سازمان را در بر دارد یا به عبارت دیگر بروشورها ابزاری برای اطلاع رسانی یا همگان سازی خدمات شرکت یا سازمان با متقاضیان هستند. در واقع بروشورها سه وظیفه اصلی را بر عهده دارند :
1- معرفی محصولات و خدمات
2- ایجاد سوال در پیرامون خدمات شرکت یا سازمان
3- پاسخگویی به سوالات متقاضیان
اصول طراحی بروشور
Brochure/بروشور
ارائه لوگو
لوگو در طراحی بروشور یکی از موثرترین عناصر در شناخت هویت برند شماست. لوگو به عنوان سمبل و نشانه گرافیکی در تجارت شما نقش بسزایی را ایفا می کند. استفاده از
طراحی لوگو ها در آیتم های مختلف تبلیغاتی از جمله بروشور می تواند به عنوان یک ابزار مهم تبلیغاتی و به یادماندنی عمل کند.
هارمونی رنگ ها
رنگ ها یکی از جذاب ترین و پر معنی ترین عناصر در طراحی بروشورها هستند. ما می توانیم با استفاده از هارمونی رنگ ها ویژگی های مهم بروشور را برجسته تر کنیم و بروشور تاثیرگذارتری را در اختیار داشته باشیم. میانگین زمانی را که ما در اختیار داریم تا مخاطب را جذب کرده، بروشور را برداشته و شروع به مطالعه کند 20 ثانیه است و هر مخاطب تقریبا 7 ثانیه را صرف نگاه کردن به بروشور می کند. این هارمونی رنگ ها هستند که مخاطب را مجذوب و ترغیب می کند تا زمان بیشتری را صرف دیدن بروشور شما کند. هارمونی و کنتراست رنگ ها در طراحی بروشور کنار یکدیگر تاثیرگذاری و جذب بیشتری را در بر دارد.
عکس ها
عکس های محصولات یا عکس های مرتبط با بروشور از عناصر مهم در طراحی بروشورها هستند. بروشور خود را با متن ها یا مطالب یکنواخت یا پیوسته، خسته کننده نکنید بلکه با استفاده از عکس ها توجه مخاطب خود را جلب کرده و حس کنجکاوی را در مخاطبانتان نسبت به محصولات یا خدمات خود برانگیخته کنید.
اولویت بندی
بیشتر مخاطبان در بروشورها ابتدا به تصاویر و عکس ها سپس به مطالب و بعد به جزئیات دقت می کنند به همین سبب اطلاعات محصولات و فروش و مطالب مهم تر را برای بهتر دیده شدن در قالب تصویر یا مطلب بیان کنید.
کنتراست
کنتراست یا تباین در طراحی بروشور تاکید را ایجاد می کند. برای مثال اگر می خواهید تیتری را مورد توجه قرار دهید آن را بزرگ یا پررنگ کنید یا بر روی پس زمینه با رنگ متضاد یا معکوس قرار دهید. همین امر باعث می شود تیتر مورد نظر در بروشور مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار بگیرد.
فرمول “کمترین بیشترین است”
فرمول کمترین بیشترین است یکی از مهم ترین قوانین در طراحی بروشورمی باشد. هر چه مطالب در بروشور کمتر باشد جذب بروشور بالاترو انگیزه خواننده بیشتر است. همچنین سعی کنید حداکثر از سه فونت در متن بروشور استفاده کنید و فونت های خوانا را در متن به کار ببرید.
ویرایش
در متن بروشور پاراگراف ها هر چقدر کوتاه و مختصر باشند بروشور جذاب تری را در اختیار داریم همچنین قبل از اینکه بروشور را برای چاپ بفرستید از یک ویراستار بروشور کمک بگیرید تا هیچگونه اشتباهی در متن یا طرح و چیدمان آن وجود نداشته باشد.
انواع بروشور
بروشورهای آکاردئونی
دولت: بروشورهایی با یک خط “تا” هستند که به دلیل قابلیت خواندن و حمل راحت و آسان نقش حیاتی تری در تبلیغات تجارت ها دارند.
سه لت: بروشوهایی با دو خط “تا” هستند و گزینه ی فوق العاده ای به دلیل داشتن فضای زیاد برای ارائه اطلاعات محصولات دربین بروشورها هستند.
Gate-fold: یکی از ابزارهای جذاب و تاثیرگذاردر تبلیغات شرکت ها این نوع بروشورها هستند گرچه هزینه این بروشورها نسبت به بقیه بروشورها بالاتر است اما درنوع خودش منحصر به فرد و جذاب است.
Z-fold: بروشورهای z-fold چون مانند بروشورهای سه لت دارای دو خط “تا” هستند، جز بروشورهای سه لت محسوب می شوند این نوع بروشورها دارای 6 پنل هستند و به دلیل اینکه با بروشورهای سه لت از نظر قیمت برابری می کنند استفاده از آن ها رایج تر است.
بروشورهای الکترونیکی
این نوع بروشورها در مقایسه با بروشورهای کاغذی مزایایی مانند: توزیع بیشتر، مخاطبین و هزینه کمتری را دارا هستند.
چاپ بروشور
بروشورها به دلیل اینکه در بین بی شماری از متقاضیان توزیع می گردد اغلب در تیراژ بالا چاپ می شوند و نسبت به کاتالوگ ها قیمت ارزان تری دارند. برای اینکه مطالعه ی بروشور راحت تر و برای مصرف کنندگان قیمت پایین تری داشته باشد با گرم پایین چاپ می شوند. متداول ترین سایز برای چاپ بروشورها A4 وA5 است.
در آخرهم باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم که یک چاپ خوب وابسته به یک طراحی خوب است.
ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/29 10:51:24 ق.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است